Alla inlägg den 6 juli 2010

Av Elli - 6 juli 2010 10:29

 


Efter att Sophies man dör i cancer tappar hon fotfästet helt. Hon försöker och vill vara en stilfull änka á la Jackie Kennedy, men det går helt åt skogen den dag hon till slut får ett sammanbrott och dyker upp på jobbet i morgonrock och kanintofflor. I ett försök att få ordning på tillvaron flyttar hon från soliga Kalifornien till det regniga Oregon för att bo hos en kompis ett tag. Där går hon i sorgegrupp, blir "storasyster" åt en trettonårig punktjej med diverse problem och upptäcker sin dolda talang: bakning. Hon startar ett café och träffar en ny man. Men klarar hon verkligen allt detta helt själv? Och är det tillåtet att ha en ny man i livet bara nio månader efter att den man gifte sig med dött?


Jag har läst den här boken en gång förr och plockade nu upp den igen, för trots det kassa vädret i den så är den jättemysig sommarläsning. Det är en väldigt bra bok som beskriver sorgen efter en älskades död på ett bra och hållbart sätt, Lolly Winston verkar tyvärr veta exakt hur det känns. Boken börjar bra och engagerar en, den lyckas nämligen vara rolig och underhållande trots det tunga ämnet. Ibland kom det stycken som var så bra att jag läste dem högt för min pojkvän, och han skrattade också åt dem, vilket (tro mig) är ett strålande betyg för en bok som kanske kan kallas "kioskroman". Lolly Winstons sätt att skriva är i toppklass bland chiclit-genren och hon kan lätt jämföras med min favorit: Sophie Kinsella. Jag nämnde innan att boken börjar väldigt bra, hur är slutet då? Mja, tyvärr måste jag nog säga att kvalitén på storyn sjunker något mot slutet, tursamt nog inte helt. Jag vet inte, när de sista kapitlen radade upp sig dök det upp en känsla av att det amerikanska "allt-ordnar-sig"-spöket dök upp och plötsligt är allt väldigt gulligt och fint. Skurkarna får vad de förtjänar, de goda får sina belöningar och allting är så rosenskimrande bra. Boken är fortfarande helt klart värd att läsa, synd bara på det där med slutet. Men du, kära läsare, är kanske inte lika cynisk som jag så ge den en chans, oavsett om du är tjej eller kille. Dessutom tror jag att vi behöver fler killar som vågar ge sig på sådana här böcker.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Ovido - Quiz & Flashcards