Alla inlägg under november 2011

Av Elli - 26 november 2011 22:14

 


Sally, en liten flicka på tio år, blir skickad tvärs över landet för att bo tillsammans med sin pappa i ett gammalt kråkslott han håller på att restaurera. Huset är kallt och kusligt och Sally är inte alls nöjd med att bo där eller med pappas nya flickvän. Men allt är inte så illa. Det finns nämligen någon annan i huset. Någon som viskar till Sally och lockar ner henne i den hemliga källaren. Någon som vill vara hennes vän...


Jag gillar Guillermo del Toro skarpt och när jag hörde talas om den här filmen blev jag genast intresserad. Den är nämligen en remake av en gammal TV-film som del Toro själv såg när han var liten - och som skrämde livet ur honom. Idén låter bara allmänt cool, en skräckmästare som nu visar upp det han själv blev rädd för. Skådespelarinsatserna är dessutom väldigt bra och det gäller särskilt Bailee Madison i rollen som Sally. Tyvärr hjälper inte ett gäng duktiga skådisar så bra när manuset är något av en besvikelse. Storyn är förutsägbar och känns gammal (vilket den i och för sig är, det är ju en remake), men jag vill ändå suckande säga till skärmen "Men har vi sett detta förut, eller?" Här finns inga överraskningar, inte ens en schysst twist i slutet som jag började hoppas på sådär halvvägs in i filmen. Om sanningen fram var den... tråkig. Filmen har en väldigt obehaglig inledningsscen som helt ärligt talat fick mig att sätta händerna för ögonen och mina förväntningar sköt i höjden, men sen dök de tyvärr neråt. Tyvärr lider filmen också av en del gapande plot holes och frågor som aldrig besvaras. Till och med själva läskigheten försvinner och blir mest fjantig, och då menar jag särskilt middagsscenen. Filmen skriker verkligen av del Toros design och den är lika coolt fantasy-skräck-aktig som alltid, men det klarar inte att hålla hela storyn själv. "Don't be afraid of the dark" funkar som en engångsgrej, en film man ser med popcorn när man har tråkigt en kväll, men förvänta er inget fantastiskt.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards