Alla inlägg den 25 februari 2010

Av Elli - 25 februari 2010 08:42

Bloggandet kanske kommer att bli lite mer sällsynt framöver eftersom jag jobbar med mitt examensarbete för tillfället. Men jag ville ändå skriva litegrann angående en intressant grej jag hittade om filmen "Thelma and Louise"


 



Jag har ett väldigt speciellt förhållande till den här filmen. Jag brukar säga att det var filmen som förändrade mitt liv innan jag ens såg den. Om du inte har sett den så borde du göra det, den är grym. För här kommer spoilers.


Som vi alla vet så slutar filmen med det där hoppet utför ett stup till tonerna av elgitarrer och körer, och man sitter där och tänker "Va? Seriöst, slutar det så här?" Och svaret är att nej, det gjorde egentligen inte det. I filmens första version slutade det nämligen med att bilen landar på fast mark och att Thelma och Louise drar iväg i solnedgången. Detta slut skrotades eftersom testpubliken inte gillade det.


Först tänkte jag att det hade varit ett toppenslut, för att det då visade att de spöade manssamhället och lyckades ta sig undan. Men efter att ha diskuterat detta lite kom jag att tänka på hur öppet det nuvarande slutet är för tolkning, något som originalslutet inte hade varit. Som filmen är nu kan man fundera på saken. Vad symboliserar deras hopp? Dog de och blev därmed offer, eller dog de som martyrer och blev hjältar? Dog de kanske inte alls utan överlevde och drog vidare på nya äventyr mot mansgrissamhället? Valde de döden som en befrielse eller som sin sista, desperata flyktväg?


Men ibland vore det gött att verkligen få se den kvinnliga outlaw'n vinna.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Ovido - Quiz & Flashcards