Alla inlägg den 28 september 2012

Av Elli - 28 september 2012 22:29

 

Hej Internet. Jag är en högstadielärare.


Jag har jobbat i två år snart och kan ärligt säga att jag älskar mitt jobb. Jag älskar den kreativa sidan av det, jag älskar att jag får betalt för att babbla om och engagera andra i sådant som intresserar mig och jag älskar responsen jag får av ungarna. Jag är en sån där som "brinner för" sitt ämne och kan diskutera språkkunskap, grammatik, coola klassiska böcker och poesi hur länge som helst.


Därför kände jag att jag ville vädra mina tankar nu när varenda internetforum och kommentarsfält fylls med åsikter och yttranden från allt möjligt folk, från de pålästa och kloka till de helt oinsatta som mest freestylar med hemmasnickrade argument. Ser ni den där bilden ovan? När jag hade förmånen att ha ett eget klassrum hade jag den uppsatt på min dörr. Den är kul och fick folk att dra på munnen en smula, men jag satte den där först och främst för att den är så träffande. Eftersom varenda människa i detta land har gått i skolan har också varenda människa sina egna tankar om hur skolan bör fungera och hur lärare bör arbeta, och det gör också att den här debatten blivit så het.


Här har vi ett par åsikter som kommit flygande:


"Men byt jobb då, om ni nu är så missnöjda. Det finns väl ingen som tvingar er att vara lärare?"

Visst, vi skulle kunna byta jobb. Konsekvensen skulle bli att vi blir tvungna att lämna något vi verkligen tycker om och att Sverige som nation skulle stå inför ett fett problem, men visst. Vi lider redan av en stor lärarbrist i detta land och den kommer bara bli värre eftersom många lärare kommer gå i pension snart och antagningen till lärarutbildningen är skrämmande låg. Varken lärarna eller ickelärare har råd med att förlora oss.


"Vad klagar ni för? Ni lärare har det ju redan så fett med minst tre månaders semester varje år!"

Finns det verkligen folk som tror det där på allvar eller säger de så bara för att provocera? Lärare jobbar fem timmar mer i veckan än andra heltidsanställda. Detta betyder att de där loven är intjänad tid. För övrigt är vi inte lediga lika mycket som eleverna ändå, vi har arbetsdagar inlagda på varenda lov. Jag jobbade två veckor i somras medan ungarna var borta och kommer jobba tre dagar under höstlovet, samma sak under sportlovet. En kollega fick mig att fnissa idag när han berättade att en av hans kompisar hade sagt "Men på fredag är det ju studiedag, då är du väl ledig?"


"Ska man ge högre lön åt lärare borde man FAKTISKT också ge det till sjuksköterskor, lokalvårdare, busschaufförer, säkerhetsvakter, byggjobbare, frisörer, undersköterskor, rörmokare och fan och hans moster."

Min mamma har varit sjuksköterska i hela sitt yrkesverksamma liv och jag har jobbat på en vårdcentral. Jag vet precis hur mycket de sliter i vården och har all respekt i världen för de som jobbar där. Jag har en vän som jobbat som lokalvårdare och det är minsann inte lätt det heller. Ingen försöker nedvärdera de andra yrkesgrupperna, vi vill bara bli bättre värderade själva. Är det någon jäkla tävling förresten? Vad rör det alla andra om lärarna får en schysstare lön? Detta argument låter i mina öron så barnsligt och så enormt präglat av avundsjuka och missunnsamhet. Typiskt svenskt, enligt min mening.


"lärrarna e bara idiåter hela högen dem borde ha lägre lönn kola bara på sverjes resultat jemförrt med anndra länder. dom har gått 4 år på högskola för å leka me paper mashé och kladda me kritor."

Okej, det är inte snällt att hacka på folk som skriver kasst, men det är inte sällan man läser slika kommentarer där det ser ut som om människan har skrivit meddelandet genom att kasta saker på tangentbordet. Hade ni det förjävligt i skolan? Jag sympatiserar, skolan är inte anpassad till alla (tyvärr) och det finns de som har mycket negativa erfarenheter av den. Vad gäller de svenska elevernas resultat är det ett sorgligt faktum att de sjunker som stenar. Vad beror detta på? Tja, dåligt utrustade och bemedlade skolor kan vara en faktor. Många lärare sitter idag i samma sits som en byggarbetare som blir tillsagd att bygga ett hus, men som inte får några verktyg. Att respekten för lärare som yrkeskår är obefintlig är en annan intressant faktor. Nedvärderandet av kunskap och rent akademikerförakt är andra. Jag anser personligen att vi har överromantiserat arbetarkulturen i det här landet och fått för oss att kunskap är i bästa fall onödigt flum, och då går det som det går. Bara en sån sak som att föräldrar idag läser betydligt mindre för sina barn än de gjorde förr gör mig ledsen.



I det kinesiska samhället har man länge levt efter konfucianismens ideal och värderingar. De säger bland annat att utbildning och kunskap är det finaste som finns och traditionellt sett var de högutbildade också de med mest makt och status i samhället. I Kina är utbildning något eftersträvansvärt och folk gör vad som helst för att få tag i det, både åt sig själva och sina barn. Där har kunskap ett egenvärde. Och nu, i kunskapens och globaliseringens tidsålder när folk i allmänhet är mer bildade än de någonsin varit förut, vem är det då som håller på att ta över världen? Just det. Det ligger något i det där.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards