Direktlänk till inlägg 14 november 2010

"American Psycho" av Bret Easton Ellis

Av Elli - 14 november 2010 12:52

 


Patrick Bateman lever sin egen variant av den amerikanska drömmen. Han är bara 26 är gammal men är redan en otroligt rik affärsman med kontor på Wall street. Han har ett perfekt yttre, en fantastisk lägenhet på Manhattan och han kan välja och vraka mellan tjejerna i New Yorks överklass. Han har allt man kan önska sig, och ändå verkar hans grepp om verkligheten lossna. Patrick är nämligen fullständigt galen, och detta tar sig uttryck i de fruktansvärda mord han utför på sina (oftast kvinnliga) offer. Frågan är inte om Patrick kommer att åka fast för sina brott, utan snarare vad som kommer hända den dag han flippar ut helt...


Här i Sverige vet troligtvis inte alltför många vem Patrick Bateman är eftersom boken inte finns översatt på svenska (vad jag vet), men i USA är det ett helt begrepp om jag har fattat saken rätt. När den här boken kom skapade den en våldsam debatt och vissa människor höll på att tappa koncepten helt. Den belades med hög åldersgräns, fick bara säljas inpackad i skyddsomslag etc. och Bret Easton Ellis själv fick ta emot en hel del grova hot. Herregud, tänker man, hur i fanken kan folk bli så till sig över en bok med samma handlingsupplägg som en billig kioskvältare? Men vet ni vad, jag fattar nästan hur de tänkte.


Den här boken är totalt jävla sjuk. Den är skriven i en rabblande jag-form och går otroligt fort fram då den ofta använder sig av stream of consciousness-tekniken, vilket leder till att läsaren dras med i den vilda bergochdalbana som är Patricks tankar. Boken är rejält skrämmande och den blev den första bok på länge som faktiskt gav mig mardrömmar en natt. Men är den bra då? Oh yes. Oh hell yes. Bret Easton Ellis är en fullkomligt strålande författare och inledningskapitlet i American Psycho kan vara något av det bästa jag har läst. Han har ett ganska komplext språk och boken kräver full koncentration från läsaren och kan därför vara tuff att ta sig in i, men det är så värt det. Killen är fanimig ordkonstnär. Och sen har vi mordbeskrivningarna, de som skapade sådant ramaskri när boken publicerades. De är otroligt obehagliga: allt beskrivs utdraget och in i minsta detalj. So what, säger du, man har väl sett hundra mord i polisserier vid det här laget. Tro mig, du har inte sett det här. Patrick Bateman nöjer sig inte med att bara hugga ihjäl sina offer, han är en kreativ jävel och det han hittar på... Ellis, blev du tappad i golvet som liten eller? Men kanske än mer briljant är bokens satiriska bild av Manhattans yuppie-värld. Den där ingen egentligen bryr sig om något och där alla visas upp som mer eller mindre galna. Först kan man undra hur i hela friden detta fungerar, men det blir så självklart efterhand. Man måste vara störd för att överleva i den värld de lever i. Ingen i Patricks omgivning är ens i närheten av normal, och därmed framstår hans egen galenskap som så lättförståelig, kanske hans eget rop på räddning från den fejkade värld han lever i.


Bottom line: läs boken, förfasas och bli imponerad. Nu ska jag ta och se filmatiseringen med Christian Bale.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elli - 28 september 2012 22:29


  Hej Internet. Jag är en högstadielärare. Jag har jobbat i två år snart och kan ärligt säga att jag älskar mitt jobb. Jag älskar den kreativa sidan av det, jag älskar att jag får betalt för att babbla om och engagera andra i sådant som intre...

Av Elli - 12 juli 2012 18:57

Jag anser mig inte vara en kultursnobb. Jag har en iPod full med musik som många inte skulle tycka är det minsta cool, jag älskar tecknat och har vid flera tillfällen begått ett av de största brotten mot god litteratursmak (läst Harlequin-romaner). M...

Av Elli - 6 juli 2012 15:07


  En mystisk man vid namn Jack bryter sig in i ett hus en mörk natt och mördar en hel familj. Den ende som klarar sig är familjens bebis som, genom en serie händelser, hamnar på den lokala kyrkogården där spökena får ta hand om och uppfostra honom...

Av Elli - 6 maj 2012 20:24


  Daniels förhållande till sin tvilingbror Max har aldrig varit särskilt starkt. Därför blir han mycket förvånad när han får ett brev från brodern som ber honom komma till en avlägsen, isolerad kurort i Schweiz vid namn Himmelstal. Max är där t...

Av Elli - 26 november 2011 22:14


    Sally, en liten flicka på tio år, blir skickad tvärs över landet för att bo tillsammans med sin pappa i ett gammalt kråkslott han håller på att restaurera. Huset är kallt och kusligt och Sally är inte alls nöjd med att bo där eller med pappa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Ovido - Quiz & Flashcards