Alla inlägg den 10 november 2010

Av Elli - 10 november 2010 18:25



Jepp, här har ni den, boken som ska frälsa alla lata ungar i gymnasiet och grundskolans senare år. Douglas Berglund är expert på området slappande, och har gjort det till något av en konstform så fulländad att han här kommer med en instruktionsbok till hur man slappar (och pluggar) effektivt och smart, samt hur man med en del kloka grepp skaffar sig MVG'n på precis allt man rör vid i skolan.


Ni kanske såg Metros artikel häromdagen om den här boken, de hade gjort en liten intervju med författaren. Jag jobbar ju som lärare så jag blev intresserad och kastade mig över boken när jag väl hade fått den i min ägo. Den gick snabbt ner då det är en kortis (ey, den skrevs ju av en professionel latoxe), och tankarna efteråt var blandade. Douglas Berglund skriver förbaskat bra för en pojkspoling på 18 vårar och boken är bra strukturerad och humoristisk. Han betonar bl a vikten av ett bra grepp om det svenska språket som ett steg på vägen mot toppbetygen, och det märks att han inte bara snackar tomt utan praktiserar vad han lär ut. Många av hans tips och idéer är smarta knep som undertecknat lärde sig först på universitetsnivå. Men tyvärr, lata skolpojkar och -flickor, detta är inte en bibel som kommer att frälsa alla. Många kan dra mycket nytta av Berglunds tips, men paradoxen här är att man måste vara rätt smart och disciplinerad för att kunna slappa på hans sätt. Taktiken kräver att man ständigt har koll på vad som händer omkring en, att man upprätthåller en bra fasad oavsett vad och att man ibland faktiskt, när ingen annan utväg finns, kavlar upp ärmarna och kör hårt. Exempelvis menar han att man kan skippa det där med att skriva en uppsats i god tid, utan kör på som en blå dåre kvällen innan inlämning. Visserligen brukade jag göra detsamma och kom oftast undan med det (skrev en gång ett MVG-belönat tal tio minuter innan lektionen började), men detta fungerar tyvärr inte för alla. Smart slappande är till för just smartskallar, inte för de som behöver hjälp i skolan och som har mer konkreta problem än just lättja. Dock rekommenderar jag boken som en inspirationskälla för elever, för här finns mycket bra grejer. Kom bara ihåg att det finns lärare som också har läst boken, nyahahaha!

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Ovido - Quiz & Flashcards