Alla inlägg den 25 oktober 2010

Av Elli - 25 oktober 2010 20:48

 


Laura växte upp på ett vackert, trevligt barnhem och kommer nu, trettio år senare, tillbaka dit. Det stora huset står tomt och Laura planerar att öppna en skola för handikappade barn där. Med sig har hon sin man och deras sjuårige son Simon. Allt verkar bra, men plötsligt börjar Simon bete sig konstigt. Han pratar om osynliga kompisar som leker med honom, och alla lekarna verkar inte helt barnvänliga. Så händer det ofattbara: Simon försvinner spårlöst, och det verkar som om hans "kompisar" inte alls är så påhittade som Laura trott. Varför har de tagit hennes älskade pojke? Och vad var det som hände på barnhemmet för länge sedan?


Det här låter som den där historien som alla kan, men som mig veterligen aldrig har gjorts som film förut. Det är den klassiska spökhistorien med alla sina ingredienser: spöken i ett gammalt, enormt hus, ett mystiskt förflutet, medium, smällar och ljud i nattens märker etc, och man kanske suckar tungt och tänker "men har vi sett det förut eller?" Svar nej, det har du inte, för nu är det Guillermo "den briljante" del Toro som står för regin, och shit vad han är bra. Den här filmen är riktigt mörk, men samtidigt kusligt vacker. Den ger sig på en smygande, men trevligt, som om någon osynlig ande lägger en filt runtomkring dig. Ni kanske märker att jag inte blev överdrivet skrämd av filmen, och tja, jag tyckte inte den var så himla läskig. Dock vet jag andra som blev livrädda för den, så jag kanske inte är en bra representant. Barnhemmet har en fantastiskt bra historia, en skicklig skådespelerska i mammans roll och det där som också är ganska utmärkande för del Toro: en glasklar barnlogik bakom allt som händer. Och jag måste ju såklart nämna att det här förmodligen är första och enda gången jag någonsin har gråtit till en skräckfilm, för jag varnar er, det här är så sorgligt! Jag vet att det låter helkonstigt, men se filmen så fattar ni. Se den, punkt slut, för det är en av de bästa skräckfilmer som gjorts på länge och en mysig spökhistoria som passar perfekt i höstmörkret.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards