Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Elli - 6 oktober 2010 18:03

 


Frida håller på att dö av spänning när praktikplatserna delas ut på Journalisthögskolan i Göteborg. Kommer hon att hamna på Aftonbladet, eller kanske DN? Fasan är total när det visar sig att hon ska göra sin praktik i Bruseryd, en långtbortihelvetes lantishåla som knappt ens finns med på kartan. Inte blir det bättre när hennes pojkvän dessutom dumpar henne. Besviken och vilsen drar hon ner till det lilla samhället och installerar sig på tidningsredaktionen. Hon gör så gott hon kan men lyckas snart göra sig till ovän med hela byn på grund av en artikel. Det ser mörkt ut, men kanske ska det visa sig att Frida ändå var den som hamnade mest rätt av alla...


Hej, jag heter Elli och jag är en pocketmissbrukare. Jag har en kuslig benägenhet att fastna framför hyllan med pocketböcker inne i mataffären, och om min bokmissbrukande kille också hamnar där ligger vi illa till. Jag hade hållit i den här boken innan och blev nyfiken, så jag slog till. Och, tja, det har jag inte ångrat. Detta är författarens debutroman och jag måste säga att jag gillar den, hade gärna läst mer av henne. Storyn är typisk feelgood i svensk tappning och småstadsgulligheten är väldigt närvarande. Och ärligt talat, det är ganska klart att slutet kommer att bli riktigt superlyckligt och fint för alla inblandade, bortsett från De Onda som såklart får sina straff. Men om vi lägger den lite förutsägbara storyn åt sidan så är det här faktiskt en riktigt kul bok. Hjulström har ett roligt, medryckande språk som gör att man inte vill släppa boken, och det gjorde den lite farlig att ha med sig som tidsfördriv på pendeltåget. Troligen kommer den här lilla, väldigt söta romanen inte få så jättemycket uppmärksamhet i de större sammanhangen, så se det här som en liten push från mitt håll att prova den. Det är en perfekt mysbok för hösten om inget annat.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Ovido - Quiz & Flashcards