Direktlänk till inlägg 8 september 2010

"Religulous"

Av Elli - 8 september 2010 11:27

 


Standup-komikern Bill Maher har fixat ett pass och ett kamerateam, och han är redo att ta en tripp runt världen för att kolla upp vad det här med religion egentligen handlar om. Bill träffar folk från de tre abrahamitiska religionerna, samtalar och debatterar i ett försök att få dem själva att fatta hur urbota dumt det är att tro på religion. Varför det? De flesta verkar tro att domedagen är nära förestående, och det gör Bill också. Men han tror att det är de religiösa som kommer att göra slut på världen med sina vapen och korkade idéer snarare än Gud fader himself.


Jag har inte sett så mycket av Bill Mahers standup, men det jag har sett har alltid varit bra och smart komik. Och eftersom jag älskar standup och avskyr organiserade religionsgrupper så tänkte jag att det här säkert blir skoj. Jag menar, Bill Maher åker bl. a. iväg till en skitkonstig religiös nöjespark i USA, hur kan det gå fel? Korkade, feta jänkare och skådis-rejects som klär ut sig till Jesus, det låter ju hur kul som helst. Men tyvärr måste jag säga att den här filmen inte var särskilt rolig. Bill Maher gör sitt bästa för att skämta och de små klipp som dyker upp här och där för att förstärka poängerna i vad han säger är stundtals riktigt kul, men det blir ändå tämligen platt i slutändan. Varför? Kanske för att Bill Maher själv har en "religion" och agenda att trycka ner i folks halsar, och han pausar aldrig. Han är inte intresserad av att prata med religiösa ledare och lyssna på vad de har att säga. Han kör mer eller mindre över dem, nonchalerar dem och beter sig allmänt respektlöst. Den mest talande scenen är när han intervjuar en rabbin som förgäves ber Bill om att få prata till punkt, men Bill avfärdar honom och avbryter ständigt med sina egna åsikter. Han ser bara ut som den typiske bilden av den gapige amerikanen som inte lyssnar på någon annan än sig själv, och det är inte roligt. Kort sagt är detta mest av allt en film där Bill Maher dyrkar sig själv och trycker ner andra människor. Ja, talet han håller i slutet av filmen är skitbra, det ska ingen säga något om, men det var synd att man var tvungen att sitta igenom en massa långtråkigheter för att komma dit. Jag vet inte, jag kanske har missuppfattat något. Pojkvännen föreslog att hans stil kanske ska härma de religiösa ledarnas gapighet, men om så är fallet kan jag bara säga att det ändå inte är roligt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elli - 28 september 2012 22:29


  Hej Internet. Jag är en högstadielärare. Jag har jobbat i två år snart och kan ärligt säga att jag älskar mitt jobb. Jag älskar den kreativa sidan av det, jag älskar att jag får betalt för att babbla om och engagera andra i sådant som intre...

Av Elli - 12 juli 2012 18:57

Jag anser mig inte vara en kultursnobb. Jag har en iPod full med musik som många inte skulle tycka är det minsta cool, jag älskar tecknat och har vid flera tillfällen begått ett av de största brotten mot god litteratursmak (läst Harlequin-romaner). M...

Av Elli - 6 juli 2012 15:07


  En mystisk man vid namn Jack bryter sig in i ett hus en mörk natt och mördar en hel familj. Den ende som klarar sig är familjens bebis som, genom en serie händelser, hamnar på den lokala kyrkogården där spökena får ta hand om och uppfostra honom...

Av Elli - 6 maj 2012 20:24


  Daniels förhållande till sin tvilingbror Max har aldrig varit särskilt starkt. Därför blir han mycket förvånad när han får ett brev från brodern som ber honom komma till en avlägsen, isolerad kurort i Schweiz vid namn Himmelstal. Max är där t...

Av Elli - 26 november 2011 22:14


    Sally, en liten flicka på tio år, blir skickad tvärs över landet för att bo tillsammans med sin pappa i ett gammalt kråkslott han håller på att restaurera. Huset är kallt och kusligt och Sally är inte alls nöjd med att bo där eller med pappa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Ovido - Quiz & Flashcards