Alla inlägg den 4 september 2010

Av Elli - 4 september 2010 21:13

 


Sam, hans flickvän Frida och hans bror Simon bor tillsammans. Detta kan tyckas märkligt, men Simon har en svår form av Aspbergers syndrom och hade aldrig klarat sig utan sin bror, och bäste vän. Simons liv kräver en rad hårda rutiner och tider som inte får ruckas på för att han ska må bra, och detta tar till slut knäcken på Sams flickvän. Hon flyttar ifrån bröderna, Sam hamnar i en depression och Simons älskade cirklar är minst sagt rubbade. För att få allt att återgå till det normala måste Simon snabbt fixa en ny tjej åt Sam. Men hur ska det gå till när Simon är totalt obegåvad rent socialt och inte vet ett smack om tjejer och känslor?


Vad är detta? En svensk film som faktiskt är.... jävligt bra? Är det möjligt? Ja, det är det. Jag föll genast för storyn när jag läste om den här filmen för ett tag sedan och efter att ha sett den hade jag ett brett flin på läpparna. Det här var en av de sötaste och bästa romcoms (och svenska filmer) jag sett på länge. Inte sliskigt gulligullig, bara så himla söt. Och grymt rolig också, jag skrattade högt flera gånger. Det finns tydligen de som ogillar filmen eftersom den "förlöjligar folk med Aspbergers syndrom." Lyssna inte på dem, för de verkar inte ha fattat något. Simon har en ganska extrem variant av sjukdomen, men det hade liksom inte funkat rent filmiskt om han inte hade haft det. För övrigt är han en intressant, sympatisk och kärleksfull karaktär och påminde en smula om Rain Man (kom igen, ni visste att jag skulle göra den liknelsen). Bill Skarsgård gör en fantastisk insats som Simon och hey, han är inte helt fel att titta på heller. En annan som gör rejält bra ifrån sig är Cecilia Forss, som blir något av den här filmens Tom Cruise till Simons Dustin Hoffman. Det här är regissören Andreas Öhmans filmdebut, men gud vad skicklig killen är. Min kille sade det bäst när han beskrev den som liknande de ungdomsserier som SVT producerade under 90-talet med sin surrealistiska, lite drömaktiga stil. Ja, Öhman borde göra ungdomsrullar härnäst. Det är en kort film (85 min), men tro mig, den behövde inte vara längre, den är toppen som den är. Det är den här sortens grejer vi vill se, Svensk Filmindustri! Ingen mer jävla Beck, Wallander, Falk eller gudförbjude Göta Kanal, ingen pallar med dem mer. Tanka hem den skiten om du inte håller med mig, men betala gärna hundra spänn för det här, för du kommer inte ångra dig.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards