Direktlänk till inlägg 31 augusti 2010

"Prins Charles känsla" av Liv Strömquist

Av Elli - 31 augusti 2010 09:08

 


Liv Strömquist är tillbaka med ett nytt seriealbum! Med sin träffande blandning av humor och politisk satir har hon redan tagit sig an ämnen som historiska mansgrisar, skönhetsideal och jämställdhetsfrågor. Nu ger hon sig på ett djupare ämne, kanske det djupaste av alla: vad är kärlek? I sökandet efter svaret på det guidar Liv läsaren genom historiens syn på äktenskapet, folkkära torskar, VM i att vårda en man, kärleksrelationens religion och vad prins Charles svarade när han, efter att ha förlovat sig med Diana, fick frågan "Are you in love?"


Jepp, jag är ett Strömquist-fan. Jag kommer på mig själv med att citera henne i tid och otid och har funderat starkt på att försöka bli vän med henne på Facebook (åh gud, vad jag är 2000-talig). Hennes budskap och åsikter känns ärligt menade och hennes väldigt enkla, nästan barnsliga tecknarstil gör det hela bara bättre. Ja, allvarligt, jag tror inte att det hade varit lika kul att läsa hennes grejer om hon hade ritat som en Marvel-tecknare, då hade fokus tagits från det hon vill säga till hur serien såg ut. Dessutom blir de mer överdrivna satirteckningarna så mycket roligare såhär (kolla bara hur Hemingway har avbildats i en ruta). Samtidigt visar hon stundtals att hon är en grymt duktig tecknare, t.ex i slutet där hon har lagt in skitbra teckningsporträtt på Arne Weise. Så, hur är själva seriematerialet då? Det är awesome som vanligt, men det känns som om Liv har antagit en mörkare ton här än vad hon har haft i sina tidigare album. Visst, det har alltid funnits en arg bitskhet i hennes serier, men den känns på något sätt mer påtaglig här. Hon vill inte i första hand underhålla, hon vill få oss att tänka, att fundera över hur vår samtid ser ut. Huruvida vi sedan förändrar den bryr hon sig inte om, hon vill bara att vi ska kolla över våra värderingar och veta varför vi tycker som vi gör. Det hela är rätt braskande, och jag håller med hennes kritiker om att hon generaliserar och överdriver en del. Men det går inte att förneka att hon har en poäng. Mitt i albumet kommer ett rysligt långt avsnitt där hon drar undan ridån och visar hur det traditionella, romantiska kärleksförhållandet fungerar, och jäklar vad jag tyckte det var intressant. Alltså, hon menar liksom att man... nä, ni får läsa själva annars kommer jag att sitta här en hel dag. Bottom line är att jag inte vrålade av skratt som jag har gjort förr åt hennes alster, men Prins Charles känsla fick mig att fundera och reflektera på ett sätt som de tidigare serierna inte gjorde. Ser redan fram emot nästa album, Liv. Keep 'em coming.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elli - 28 september 2012 22:29


  Hej Internet. Jag är en högstadielärare. Jag har jobbat i två år snart och kan ärligt säga att jag älskar mitt jobb. Jag älskar den kreativa sidan av det, jag älskar att jag får betalt för att babbla om och engagera andra i sådant som intre...

Av Elli - 12 juli 2012 18:57

Jag anser mig inte vara en kultursnobb. Jag har en iPod full med musik som många inte skulle tycka är det minsta cool, jag älskar tecknat och har vid flera tillfällen begått ett av de största brotten mot god litteratursmak (läst Harlequin-romaner). M...

Av Elli - 6 juli 2012 15:07


  En mystisk man vid namn Jack bryter sig in i ett hus en mörk natt och mördar en hel familj. Den ende som klarar sig är familjens bebis som, genom en serie händelser, hamnar på den lokala kyrkogården där spökena får ta hand om och uppfostra honom...

Av Elli - 6 maj 2012 20:24


  Daniels förhållande till sin tvilingbror Max har aldrig varit särskilt starkt. Därför blir han mycket förvånad när han får ett brev från brodern som ber honom komma till en avlägsen, isolerad kurort i Schweiz vid namn Himmelstal. Max är där t...

Av Elli - 26 november 2011 22:14


    Sally, en liten flicka på tio år, blir skickad tvärs över landet för att bo tillsammans med sin pappa i ett gammalt kråkslott han håller på att restaurera. Huset är kallt och kusligt och Sally är inte alls nöjd med att bo där eller med pappa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Ovido - Quiz & Flashcards