Direktlänk till inlägg 13 augusti 2010

"Fettpaniken" av Marie Carlsson samt "Nattfjäril" av Jessica Kolterjahn

Av Elli - 13 augusti 2010 18:18

 


Fort, vilket är västvärldens största problem? Just det, fetma. Vi här i väst är smällfeta allesammans och en hel del av oss kommer att dö i förtid av hjärt-kärlsjukdomar. Därför konsumerar vi som tokar medias bantningstips och den hälsomat de propagerar för, vi vill lagstifta om varningstext på vissa farliga matprodukter och vi är måna om att motionera. Allt i hälsans namn. För det kan väl aldrig vara så att allt beror på att det anses fult att vara tjock? Marie Carlsson tar en koll på smal- och bantningshetsen och de fakta hon presenterar är rätt skrämmande.


Jag är en mullig brud i storlek 42/44. Hade jag levt på femtiotalet hade jag ansetts som skitsnygg, men man kan inte få allt och det var därför jag ville läsa den här boken. Marie Carlssons bok fyller ett tomrum i media-Sverige och det är synd att den inte fick mer uppmärksamhet när den kom. Visst, hon är ingen jättebra författare rent stilistiskt och hon tenderar att upprepa sig en del, men frågorna den här boken ställer borde fanimig visas upp mer i det offentliga rummet. Är det verkligen sunt att fokusera så mycket på mat som vi gör? Hur mycket styrs våra vardagliga liv av vad vi stoppar i oss? Och hur behandlar vi dem som har kropp modell "ohälsosam"? Det är där den här boken förresten blir riktigt intressant. Den första delen är mer vetenskapligt betonad och kul att memorera för den som vill slå ner vikthetsarna med siffror och hälsoforskning, den andra delen är mer sociopsykologisk och rejält skrämmande. Är vi människor verkligen så hemska och ytliga? Vad är det med fetma som är så provocerande för vissa? Carlsson ger inga entydliga svar, men hon ställer frågorna och texten stirrar en rakt i ansiktet och sätter ord på sådant vi tänker. But no more, numera ska jag i alla fall försöka göra mig fri från bantarreligionen och klippa till med den här boken om någon påpekar att "du har visst lagt på dig lite, Elli". Fat bastards, unite.




 


San Diego, 1892: en kvinna hittas död på det faschionabla Hotel del Coronado med en revolver bredvid sig. Rättsläkare Henry Stetson skriver av det hela som ett tragiskt självmord, men snart börjar frågetecknen hopa sig runt fallet. Vem var kvinnan? Varför reste hon ensam? Vem var det hon väntade på? Henry finner sig snart indragen i en mörk historia om åtrå och död.


När jag hörde talas om den här boken ville jag ha tag i den genast. Det lät skitcoolt då den är baserad på en sann historia som verkligen inträffade på Hotel del Coronado, ett ställe som för övrigt har varit med i mängder av filmer och TV-serieavsnitt (det var där Marilyn Monroe-rullen I hetaste laget utspelade sig). Jag hade väntat mig något smått noir-aktigt från vad jag hade läst tidigare, men blev lite besviken. Visst, det finns en sorts noir-känsla och gammalmodighet i texten som passar då handlingen utspelar sig i slutet på 1800-talet, men tyvärr är texten också ganska trist. Den är inte direkt långtråkig, det vore fel att säga, och jag förmodar att författaren försökte sig på isbergsteknik á la Hemingway, men jag fick mest en känsla av att hon skrev boken med ena handen medan hon tittade på TV eller något. Handlingen är rätt ointressant och karaktärerna är platta, det finns liksom inget som driver den här boken framåt. Tyvärr, den hade kunnat bli hur häftig som helst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elli - 28 september 2012 22:29


  Hej Internet. Jag är en högstadielärare. Jag har jobbat i två år snart och kan ärligt säga att jag älskar mitt jobb. Jag älskar den kreativa sidan av det, jag älskar att jag får betalt för att babbla om och engagera andra i sådant som intre...

Av Elli - 12 juli 2012 18:57

Jag anser mig inte vara en kultursnobb. Jag har en iPod full med musik som många inte skulle tycka är det minsta cool, jag älskar tecknat och har vid flera tillfällen begått ett av de största brotten mot god litteratursmak (läst Harlequin-romaner). M...

Av Elli - 6 juli 2012 15:07


  En mystisk man vid namn Jack bryter sig in i ett hus en mörk natt och mördar en hel familj. Den ende som klarar sig är familjens bebis som, genom en serie händelser, hamnar på den lokala kyrkogården där spökena får ta hand om och uppfostra honom...

Av Elli - 6 maj 2012 20:24


  Daniels förhållande till sin tvilingbror Max har aldrig varit särskilt starkt. Därför blir han mycket förvånad när han får ett brev från brodern som ber honom komma till en avlägsen, isolerad kurort i Schweiz vid namn Himmelstal. Max är där t...

Av Elli - 26 november 2011 22:14


    Sally, en liten flicka på tio år, blir skickad tvärs över landet för att bo tillsammans med sin pappa i ett gammalt kråkslott han håller på att restaurera. Huset är kallt och kusligt och Sally är inte alls nöjd med att bo där eller med pappa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards