Alla inlägg den 9 augusti 2010

Av Elli - 9 augusti 2010 12:16

 


En man är på resa och hamnar av en händelse i den märkliga lilla hamnstaden Innsmouth. Han har redan hört de konstiga rykten som florerar kring stället, och han blir inte mer optimistisk när han väl är där. Staden är förfallen och nästan övergiven, och de människor som bor kvar är minst sagt märkliga. Varför ser de allihop så konstiga ut? Vad hände egentligen för längesen ute på Djävulsrevet en bit utanför hamnen? Och är det sant att märkliga ljud hörs om nätterna från tomma hus?


Ah, Lovecraft, min älskade. Hade du och jag levt samtidigt så vete fåglarna vad vi hade kunnat åstadkomma. Okej, men allvarligt, ju mer jag läser om killen desto mer känner jag igen mig. Han var förmodligen fullständigt whack, men vem är inte det så där till mans? Skuggan över Innsmouth är den första längre grej jag har läst av honom, och jag måste säga att jag gillar det. Han skriver så enkelt, nästan primitivt och kallt, om de mest vidriga grejer som skulle kunna skrämma livet ur en. Men man blir inte "hoppa-två-meter-upp-i-luften"-rädd av Lovecrafts skrivande, snarare handlar det om den där sortens långsamt krypande skräck som sipprar in i hjärnan som gas och gör att man drar täcket lite tätare omkring sig när man har släckt lampan. Är den här boken så läskig då? Ja och nej. Lovecraft är en mästare i att bygga upp kusliga miljöer och slutet på historien är creepy och oförglömligt, men mysteriets lösning är precis så där utflippat weird som bara Lovecraft kan göra det. Förklaringen till varför Innsmouth blivit en helveteshåla är allt annat än trolig och känns mest bisarr på bästa gothic-manér. Och så har vi ju Cthulhu! Jepp, han gör en cameo i den här boken komplett med böner på det där skumma Lovecraft-språket som är totalt omöjligt att uttala och därför smått störigt för en språknörd som undertecknat. Ska man läsa den här boken då? Ja det tycker jag. Det är en skön historia, Lovecraft var en grym författare och att ta en djupdykning ner i människans mörkaste väsen, ner i sinnets dunklaste vrår, kan väl aldrig skada.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards