Direktlänk till inlägg 8 juli 2010

"The Wolfman"

Av Elli - 8 juli 2010 23:57

 


England, 1891: Lawrence Talbots bror blir brutalt mördad under märkliga omständigheter och Lawrence får lägga undan sin karriär som skådespelare för att åka hem till familjegodset ute på landet och vara med vid begravningen. Där ute bor nu bara hans gamle far och broderns sörjande fästmö. Allt pekar på att brodern dog av ett djuranfall, men Lawrence nöjer sig inte med det utan börjar göra efterforskningar. Han hittar djuret som dödade brodern och blir själv biten, och plötsligt får han problem han aldrig hade kunnat föreställa sig. Problem som har med fullmånen att göra...


Jag hade sett fram emot att se den här filmen sedan den kom på bio, men det blev liksom aldrig av förrän ikväll. Full av förväntan slog jag mig ner framför teven och jag måste säga att jag inte blev helt besviken. Filmen är ganska långsam, men den är himla vacker att titta på. Regissören har lagt en hel massa krut på att skapa mysiga skräckfilmsscenerier av den gamla skolan: vi snackar tjock dimma, läskiga skogar med knotiga träd, ett kusligt gammalt kråkslott, trollkunniga zigenare och snygga bilder av fullmånen. Allt är en uppenbar blinkning åt originalfilmen från 1941 och som sagt funkar det oftast, men ibland blir det dock lite väl klyschigt och gammalmodigt. Något man inte kan säga det om är mängden gore i filmen. Blodet sprutar i The Wolfman och regissören fegar aldrig ur med att visa äckligheterna. De flesta av skådisarna gör ett bra jobb (Hugo Weaving är som vanligt underbar), med ett väldigt tydligt undantag: den där fästmön. Hon låter tyvärr hemskt stolpig och stel när hon läser sina repliker och det finns liksom inget... liv i henne, jag vet inte hur jag ska uttrycka det annorlunda. Tyvärr får hon en hel del screen time också då det bildas en fullständigt meningslös och ointressant kärlekshistoria mellan henne och Lawrence. Jag gick ifrån filmen med känslan av att den hade vunnit på om man skrotade den sidohandlingen helt. Allt som allt kan jag säga att filmen var helt okej. Den började lite trögt men artade sig snabbt, och jisses vad man fick se blod. Jag ville tycka om den mer, men den blev till slut bara en popcornskräckis, om än en okej sådan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elli - 28 september 2012 22:29


  Hej Internet. Jag är en högstadielärare. Jag har jobbat i två år snart och kan ärligt säga att jag älskar mitt jobb. Jag älskar den kreativa sidan av det, jag älskar att jag får betalt för att babbla om och engagera andra i sådant som intre...

Av Elli - 12 juli 2012 18:57

Jag anser mig inte vara en kultursnobb. Jag har en iPod full med musik som många inte skulle tycka är det minsta cool, jag älskar tecknat och har vid flera tillfällen begått ett av de största brotten mot god litteratursmak (läst Harlequin-romaner). M...

Av Elli - 6 juli 2012 15:07


  En mystisk man vid namn Jack bryter sig in i ett hus en mörk natt och mördar en hel familj. Den ende som klarar sig är familjens bebis som, genom en serie händelser, hamnar på den lokala kyrkogården där spökena får ta hand om och uppfostra honom...

Av Elli - 6 maj 2012 20:24


  Daniels förhållande till sin tvilingbror Max har aldrig varit särskilt starkt. Därför blir han mycket förvånad när han får ett brev från brodern som ber honom komma till en avlägsen, isolerad kurort i Schweiz vid namn Himmelstal. Max är där t...

Av Elli - 26 november 2011 22:14


    Sally, en liten flicka på tio år, blir skickad tvärs över landet för att bo tillsammans med sin pappa i ett gammalt kråkslott han håller på att restaurera. Huset är kallt och kusligt och Sally är inte alls nöjd med att bo där eller med pappa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards