Alla inlägg den 4 juli 2010

Av Elli - 4 juli 2010 12:18

 


Rose och hennes vampyrskyddsling Lissa har varit på rymmen tillsammans under två år från internatskolan St. Vladimir's Academy, men nu har skolans personal till slut fått tag i dem och de släpas tillbaka. På skolan blir de det främsta samntalsämnet, alla vill veta varför skolans populäraste tjej (Lissa) helt plötsligt bestämde sig för att sticka. Samtidigt finns det de som inte är lika glada åt att se henne tillbaka, och den tuffa Rose får fullt upp med att bekymra sig om Lissas välmående och säkerhet. För någon verkar vara ute efter henne, och mystiken tätnar snabbt runt de två bästa vännerna.


Jag hade skjutit upp läsandet av den här serien rätt länge, men till slut blev det oundvikligt. Jag tyckte att hela grejen lät larvig och pretentiös: en snobbig privatskola med vampyrelever, som dessutom heter St. Vladimir's? Snälla... Men jag blev väldigt positivt överraskad. Richelle Mead (som för övrigt skrivit böckerna på typ ingen tid alls) har ett skitbra språk och ett skönt sinne för humor som man inte ofta ser i ungdomsskräckgenren. Hon har skapat engagerande, intressanta karaktärer och en spännande story som suger tag i en rejält, om uttrycket mig tillåts. Det här är en härlig blandning av genrer: vampyrroman, skräckis, tonårsdrama och deckare, och det funkar! Jag ser fram emot att få tag i nästa del (fattig som man är får man snällt vänta på att den ska dyka upp på stadsbiblioteket). Finns det något att anmärka på då? Svårt att säga. Ingenting är ju perfekt, men det känns ändå som att "leta fel" om man skulle klaga på något i den här boken. Serien är förvisso snart färdigskriven med den sista boken kommande i december, och jag hade önskat att den hade kunnat bli lika stor som Twilight, för här finns en mycket bättre story och en SJUKT mycket bättre och sundare inställning till sex. Ja, sexet är ju oundvikligt i sådana här böcker, men här finns en framställning av det som något bra och  privat, något som bara gäller en själv och som alla andra ska skita i. Rose blir väldigt ofta ansatt av drägg som kallar henne hora för hennes flirtighet, men hon lyckas alltid platta till dem och jag bara hurrar när jag läser det. Författaren tar avstånd från de traditionella könsrollerna och det ska uppmuntras. Så, summa summarum, läs den!

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards