Alla inlägg den 25 maj 2010

Av Elli - 25 maj 2010 17:05

 


Koren är femton år och spricker av nyfikenhet på hur det är att vara full. Hon super sig rejält packad och det gör ingenting för att dämpa hennes fascination. Med tiden utvecklar hon en alltmer erfaren smak för alkohol och fyllefesterna blir fler och fler, hela tiden i sällskap med andra ungdomar med samma tankar om spriten som Koren själv. High school passerar i ett fyllerus och när hon hamnar på college har allt helt spårat ur. Det står klart att hon har kraschlandat rejält i ett spritberoende för att fungera normalt och att hon behöver hjälp, men samtidigt påhejas hennes drickande från alla håll och kanter. Hur slutar man egentligen med något som anses så fullt normalt, men som är så farligt?


Jag hade hållit i den här boken förut och tänkt att "den ska jag läsa någon gång", men sen glömde jag bort den. När den dök upp i mitt minne igen visste jag varken vem som skrev den eller vad den hette, så jag fick googla mig fram genom olika omslagsbilder. Jag är glad att jag kämpade så för att hitta den, för den här boken är grymt bra. Jag vet inte om jag läst en så utlämnande beskrivning av alkoholberoende, som skiljer sig från drogberoende i det att alkoholism är mer tabubelagt, mer skamligt. Iallafall i Korens värld. Boken kan tyckas en aning slö emellanåt och den är inget man blåser igenom på en dag då den är ganska tung, men håll fast vid den för den är värd det. Koren har ett fantastiskt språk och sätter fingret så sjukt bra på spiken när det gäller samhällssynen på alkohol. Man kanske kan säga att Koren och alkoholen delar rollen som huvudperson i denna biografiska roman, för det handlar inte bara om en stackars tjej som trillar ner i tonårsalkoholist-träsket, utan också om hur vi som samhälle accepterar sprit som något fullständigt självklart när det egentligen är en rejält allvarlig drog. Jag bor i Lund och har fått se en hel del fruktansvärda fyllepartyn bland studenter, och jag har flera historier på lager om folk som det gick rejält illa för i studentfestandet. Boken saknar inte heller den beskrivningar av folk som skadar sig allvarligt på fyllan, både mentalt och fysiskt, och som läsare sitter man och tänker "vad fan, varför GÖR folk såhär?" Koren Zailckas (uttalas Selkis) har skrivit en skitbra bok som jag tycker att alla borde läsa, om inget annat så för att ta sig en funderare på hur vi tänker om alkohol.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards