Alla inlägg den 25 mars 2010

Av Elli - 25 mars 2010 21:46

 


Rebecca Bloomwood är en söt londontjej som bluffar sig igenom ett jobb som journalist på en finanstidning. Hon om någon är nämligen helt lost när det gäller pengar. Rebecca lider av ett svårt shoppingberoende som gäller det mesta, men helst spenderar hon sina icke-existerande pengar på dyra (och helt onödiga) kläder och skor. Problemen och breven från banken hopar sig för den stackars Rebecca allteftersom dagarna går. Kommer hon att kunna lösa sina ekonomiska bekymmer? Och hur ska det gå med den där killen Luke som verkar dyka upp överallt där hon befinner sig?

Det finns chicklit och det finns chicklit. Jag är väldigt kritisk mot den här sortens litteratur, inte för att jag anser den vara ofrånkomligt dålig utan för att de flesta böcker i genren är väldigt dåligt skrivna. Jag är liksom kräsen när det gäller dessa böcker, delvis för att jag tycker om dem. Djävulen bär Prada av Lauren Weisberger är ett bra exempel på en trist skriven bok. Dock erkänner jag gärna att jag gillade Helen Fieldings  böcker om Bridget Jones skarpt, och En shopaholics bekännelser är väldigt nära besläktad med dem. Rebecca är en svängig karaktär: ena stunden är hon en egocentrisk bimbo som man bara kan sucka åt, nästa är hon en väldigt charmig, kul tjej med hjärtat på rätta stället. Man växlar mellan att älska henne och att älska tanken på att strypa henne. Boken är skriven i en sorts dagboksaktig jag-form vilket är ett svårt sätt att skriva, men Kinsella lyckas väldigt bra. För att återgå till Bridget Jones så hade de böckerna hög igenkännighetsfaktor, vilket gjorde dem till moderna klassiker med charm, och den finns även här men i en lite annan form. Medan de flesta kunde relatera till Bridgets snedtramp och ångestattacker med hjälp av verkliga händelser är Rebecca en del av den där drömvärlden vi skulle vilja leva i. Jag kan relatera till hennes önskan att ha vackra saker och tycker själv att det är roligt att gå på stan, men jag skulle aldrig kunna shoppa som hon. Men ändå, En shopaholics bekännelser är en riktigt rolig bok som jag sträckläste, och jag ser fram emot att få läsa fortsättningen också. Den är litegrann som de där rosa, söta karamellerna som man äter i smyg för att slippa skämmas inför de mer sofistikerade som sitter och snobbar sig med belgisk lyxhcoklad.

Jag har ännu inte sett filmen, förresten.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards