Alla inlägg den 12 mars 2010

Av Elli - 12 mars 2010 15:45

 


Yay! Serietecknaren Liv Strömquist följer upp sin succékalender från förra året med en ny vid namn "Månadens manshora". Tolv månader med varsin serie om en historisk (manlig) personlighet som blev känd för sin lättfotade natur, med alla möjliga från Djingis Khan till Niklas Strömstedt.


Jag är ett stort Strömquist-fan. Det var hon som fick mig intresserad av feministiska, politiska serier, för hon är så sjukt bra. Har ni inte redan tagit del av hennes urcoola serier i albumen "100% fett" och "Einsteins fru" så bör ni göra det, de lyckas nämligen med konststycket att vara feministiska på ett grymt bra sätt, informativa och jävligt roliga. Förra året föll jag även pladask för hennes första kalender, "Tolv tröttsamma typer", och idag när jag fick den här nya slog jag mig genast ner och läste igenom alla tolv små serier. Tyvärr måste jag säga att jag är lite besviken. Bitskheten i texten finns kvar, men den här kalendern är mer arg och frustrerad än rolig. Visst, det är fortfarande bra och gött att läsa, men jag saknar det sköna, kick-ass språk hon har blivit så känd för. Ser dock ändå ivrigt fram emot vad hon kommer att ge ut härnäst.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Ovido - Quiz & Flashcards