Direktlänk till inlägg 11 februari 2010

"Skellig" av David Almond

Av Elli - 11 februari 2010 17:25

 


Michael och hans föräldrar flyttar in i ett fallfärdigt hus med tanken att de ska renovera det, men den för tidiga födseln av Michaels sjuka lillasyster kommer i vägen. Michael får spendera sina dagar ganska ensam medan mamma och pappa är på sjukhuset, men inte särskilt länge. Han får en vän i den egensinniga, kloka grannflickan Mina, och han upptäcker något underligt i det sunkiga garaget: en varelse som kallar sig Skellig. Men vem är han egentligen? En uteliggare, ett spöke eller kanske rentav en ängel?


Jag har länge velat läsa den här boken. Den har vunnit en massa priser och fått väldigt mycket uppmärksamhet i ungdomsböckernas värld. David Almond är en mycket skicklig författare som har skrivit en vacker och målande historia med ett enkelt språk utan krusiduller. Historien är som sagt väldigt vacker och sagoaktig, kanske rentav lite för mycket. Allt börjar så väldigt bra, men mot bokens slut trillar allt ner i en bunke sockrad honung och det blir lite väl sött och gulligt. Karaktärerna är för övrigt väldigt orealistiska, Michael och Mina är så grymt försigkomna och kloka, det är som om de inte ens är barn utan små gamlingar. Detta är i och för sig inte ovanligt i barn- och ungdomsböcker, men i Skellig blir det så mycket av den varan att man någonstans undrar om de inte bara kan kasta vattenballonger på varandra istället som normala ungar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elli - 28 september 2012 22:29


  Hej Internet. Jag är en högstadielärare. Jag har jobbat i två år snart och kan ärligt säga att jag älskar mitt jobb. Jag älskar den kreativa sidan av det, jag älskar att jag får betalt för att babbla om och engagera andra i sådant som intre...

Av Elli - 12 juli 2012 18:57

Jag anser mig inte vara en kultursnobb. Jag har en iPod full med musik som många inte skulle tycka är det minsta cool, jag älskar tecknat och har vid flera tillfällen begått ett av de största brotten mot god litteratursmak (läst Harlequin-romaner). M...

Av Elli - 6 juli 2012 15:07


  En mystisk man vid namn Jack bryter sig in i ett hus en mörk natt och mördar en hel familj. Den ende som klarar sig är familjens bebis som, genom en serie händelser, hamnar på den lokala kyrkogården där spökena får ta hand om och uppfostra honom...

Av Elli - 6 maj 2012 20:24


  Daniels förhållande till sin tvilingbror Max har aldrig varit särskilt starkt. Därför blir han mycket förvånad när han får ett brev från brodern som ber honom komma till en avlägsen, isolerad kurort i Schweiz vid namn Himmelstal. Max är där t...

Av Elli - 26 november 2011 22:14


    Sally, en liten flicka på tio år, blir skickad tvärs över landet för att bo tillsammans med sin pappa i ett gammalt kråkslott han håller på att restaurera. Huset är kallt och kusligt och Sally är inte alls nöjd med att bo där eller med pappa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards