Direktlänk till inlägg 19 januari 2010

"Svindlande höjder"

Av Elli - 19 januari 2010 22:20



När mr Earnshaw kommer hem till sitt gods på landet från en resa in till stan har han, istället för presenter till sina barn, med sig en smutsig zigenarpojke som han har "adopterat". Han döper pojken till Heathcliff och uppfostrar honom som sin egen, tillsammans med dottern Cathy och sonen Hindley. Cathy och Heathcliff blir genast bästa vänner och senare djupt förälskade i varandra, men deras omgivning ser inte med blida ögon på romansen och deras kärlek verkar bli slutet för allt och alla...


Jag har ett speciellt förhållande till romanen Svindlande höjder och har alltid tyckt jättemycket om den. Därför har jag så klart alltid varit intresserad av filmatiseringar av boken, och jag har sett ett par stycken vid det här laget. De har alla, inklusive den här, varit helt okej filmer med bra skådisar och manus. Men det är just det som är grejen: de är så himla okej! Ingen av dem verkar nå hela vägen med den här superbra kärlekshistorien och miljön, jag kan inte exakt förklara varför. Varje gång jag ser en filmatisering tänker jag bara "mer!" men jag vet inte själv riktigt vad jag menar.


Filmen var hursomhelst bra, med riktigt duktiga skådespelare. Det är dock en TV-produktion så ingen av dem är särskilt känd utanför Storbritanniens gränser. Heathcliff är showens stjärna, som sig bör, och skiftar mellan att vara burdus och gapig och att vara kusligt iskall och stillsam. Okej, manuset stämmer inte till hundra procent överens med boken, men det gör ingenting den här gången utan regissören har gjort ett fullt acceptabelt jobb. Och kolla bilden. Det där är den svenska DVD'ns omslag, och det blir liksom inte mer dramatiskt och svulstigt än så där. Just hela filmen är sådan, ibland till och med en smula för mycket. Men den är väldigt vacker i vilket fall som helst.


Bottom line: läs boken och kolla filmerna sen, så får ni bilda er en uppfattning. Finns en annan rätt bra från 1992 med Ralph Fiennes och Juliette Binoche.

 
 
fanny

fanny

26 april 2011 14:00

vilke film är mest överensstämmande med boken ? :D: D:

http://fannyjohannas.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elli - 28 september 2012 22:29


  Hej Internet. Jag är en högstadielärare. Jag har jobbat i två år snart och kan ärligt säga att jag älskar mitt jobb. Jag älskar den kreativa sidan av det, jag älskar att jag får betalt för att babbla om och engagera andra i sådant som intre...

Av Elli - 12 juli 2012 18:57

Jag anser mig inte vara en kultursnobb. Jag har en iPod full med musik som många inte skulle tycka är det minsta cool, jag älskar tecknat och har vid flera tillfällen begått ett av de största brotten mot god litteratursmak (läst Harlequin-romaner). M...

Av Elli - 6 juli 2012 15:07


  En mystisk man vid namn Jack bryter sig in i ett hus en mörk natt och mördar en hel familj. Den ende som klarar sig är familjens bebis som, genom en serie händelser, hamnar på den lokala kyrkogården där spökena får ta hand om och uppfostra honom...

Av Elli - 6 maj 2012 20:24


  Daniels förhållande till sin tvilingbror Max har aldrig varit särskilt starkt. Därför blir han mycket förvånad när han får ett brev från brodern som ber honom komma till en avlägsen, isolerad kurort i Schweiz vid namn Himmelstal. Max är där t...

Av Elli - 26 november 2011 22:14


    Sally, en liten flicka på tio år, blir skickad tvärs över landet för att bo tillsammans med sin pappa i ett gammalt kråkslott han håller på att restaurera. Huset är kallt och kusligt och Sally är inte alls nöjd med att bo där eller med pappa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards