Direktlänk till inlägg 20 december 2009

Första raden

Av Elli - 20 december 2009 22:50

Oj, det var ett tag sedan man bloggade sist, men så går det när man har fyra tentor inklämda på tre veckor.


Jag tillhör de som anser att den första raden i en bok är väldigt viktig. Givetvis inte det viktigaste, men den har onekligen en betydande roll, särskilt om den är bra och lyckas fånga läsarens intresse. Okej, ingen slutar väl läsa efter första raden, men den har ändå förmågan att göra en skillnad om den är bra skriven. Här kommer några riktigt sköna förstarader. Vissa är min egen översättning, de är märkta med en asterisk (ni vet, en sån här *).


"När jag var tolv år gammal talade Gud med min far för första gången."

- från Kärlekens alfabet av Niall Williams


* "Det är en allmänt erkänd sanning att en ogift man i besittning av en stor förmögenhet, måste vara i behov aven hustru."

- från Stolthet och fördom av Jane Austen


"Fan i helvetes jävelkuken!"

- från Phonephucker av Tanja Suhinina


"Tyler fixar ett kyparjobb åt mig, sen kör Tyler in en pistol i munnen på mig och säger att döden är första steget mot evigt liv."

- från Fight club av Chuck Palahniuk


"Mr och mrs Dursley i nummer fyra på Privet Drive var med rätta stolta över att kunna säga att de var helt normala."

- från Harry Potter och De Vises sten av J.K Rowling


"Någon måste ha förtalat Josef K., ty utan att ha gjort något ont häktades han en morgon."

- från Processen av Franz Kafka


* "På våren i hennes tjugoandra år blev Sumire förälskad för första gången i sitt liv."

- från Sputnik älskling av Haruki Murakami


"Lolita, mitt livs ljus, mina länders eld."

- från Lolita av Vladimir Nabokov


* "Jag är en osynlig man"

-från Den osynlige mannen av Ralph Ellison


"Det var ett nöje att bränna."

- från Fahrenheit 451 av Ray Bradbury


* "Vaughan dog igår i sin sista bilkrasch."

- från Crash av J.G Ballard


* "Jag skriver detta sittande i köksvasken."

- från I capture the castle av Dodie Smith


* "Torkan hade varat i tio miljoner år nu, och de fruktansvärda ödlornas styre var över för länge sedan."

- från 2001: a space odyssey av Arthur C. Clarke

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elli - 28 september 2012 22:29


  Hej Internet. Jag är en högstadielärare. Jag har jobbat i två år snart och kan ärligt säga att jag älskar mitt jobb. Jag älskar den kreativa sidan av det, jag älskar att jag får betalt för att babbla om och engagera andra i sådant som intre...

Av Elli - 12 juli 2012 18:57

Jag anser mig inte vara en kultursnobb. Jag har en iPod full med musik som många inte skulle tycka är det minsta cool, jag älskar tecknat och har vid flera tillfällen begått ett av de största brotten mot god litteratursmak (läst Harlequin-romaner). M...

Av Elli - 6 juli 2012 15:07


  En mystisk man vid namn Jack bryter sig in i ett hus en mörk natt och mördar en hel familj. Den ende som klarar sig är familjens bebis som, genom en serie händelser, hamnar på den lokala kyrkogården där spökena får ta hand om och uppfostra honom...

Av Elli - 6 maj 2012 20:24


  Daniels förhållande till sin tvilingbror Max har aldrig varit särskilt starkt. Därför blir han mycket förvånad när han får ett brev från brodern som ber honom komma till en avlägsen, isolerad kurort i Schweiz vid namn Himmelstal. Max är där t...

Av Elli - 26 november 2011 22:14


    Sally, en liten flicka på tio år, blir skickad tvärs över landet för att bo tillsammans med sin pappa i ett gammalt kråkslott han håller på att restaurera. Huset är kallt och kusligt och Sally är inte alls nöjd med att bo där eller med pappa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Skapa flashcards