Alla inlägg den 29 november 2009

Av Elli - 29 november 2009 13:09

 



Det här är nog första gången jag recenserar något som både kan kallas bok och fotoalbum. Hela skapelsen är fylld med underbara foton på den coola burleskdamen Dita och hennes vackra kläder. De glittrande drömbilderna varvas med en sammanfattning av Ditas liv so far och en historik över burleskens och fetischismens utveckling.


Ja, vad ska man säga? Innan jag ens hade läst klart boken var jag såld på fröken Dita. Jag, som aldrig har brytt mig om sådant förut, gick raskt ut och köpte nytt smink, prövade en bustier och förälskade mig i ett par sagolika högklackade pumps. Jag önskar nästan att jag aldrig hade läst boken för nu känner jag mig smått shoppinggalen, och det klarar inte min ekonomi. Men jag tittar på bilderna, läser texten och Ditas tips om allt från hur man klarar missöden i en burleskshow till vilka böcker och filmer man bör kolla upp inom den erotiska genren. Ditas bok är som en gräddbakelse med förtrollande röda bär på toppen: oemotståndlig och svår att göra sig av med. Jag får en sådan lust att vara kvinnlig och klassiskt feminin, jag tänker "Jag också!" och försöker förstå hur man gör för att sätta upp håret.
 
Samtidigt sitter det en liten demon längst bak i huvudet och muttrar. Fattar jag inte att det här inte tillhör verkligheten? Att jag för fan inte kan visa mig ute på stan med höga klackar och knallrött läppstift en vanlig onsdag? Dita är förmodligen miljonär, jag är en studenttjej från Lund och vi har inget gemensamt. Dessutom, hur ofeministiskt är det inte att hålla på sådär, förstöra fötterna i högklackat och snöra in sig i otrevliga korsetter? Och jag sänker huvudet, nickar lite och försöker tänka på något annat. Kanske Ditas tankesätt och stil inte hör hemma i min vardag eller ekonomi - men gud vad jag önskar att den gjorde det ibland.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Google


Ovido - Quiz & Flashcards